Mittwoch, 14. November 2018

T4 California Eberspächer D3LP restaurieren - restoration

EN

Every 10 years the combustion chamber of the Eberspächer D3LP (and other air stand heaters should/must be replaced. My combustion chamber was still the first after more than 22 years and I could not detect any damage in the combustion chamber - but that does not say much. There are "TÜV inspectors" , who do not pay attention to the combustion chamber and there are some who insist on a renewal or on a decommissioning of the parking heater - if the combustion chamber is older than 10 years.
A defective combustion chamber can cause CO poisoning (fatal).

There is a good article on the T4 forum about reconditioning the combustion chamber.

https://www.t4-wiki.de/wiki/Luftstandheizung_D3L/B3L

The following photos are an addition to it.


Here is an overview of the components that can be reworked outside the bus.
The photo shows two gaskets - only one is needed.


 

DE

Alle 10 Jahre sollte/muss die Brennkammer der Eberspächer D3LP (und anderer Luftstandheizungen getauscht werden. Meine Brennkammer war nach über 22 Jahren noch die erste und ich konnte keine Schäden in der Brennkammer entdecken - aber das hat nicht viel zu sagen. Es gibt "TÜV-Prüfer" , die nicht auf die Brennkammer achten und es gibt welche, die auf eine Erneuerung bzw. auf eine Stilllegung der Standheizung bestehen - wenn die Brennkammer älter als 10 Jahre ist.
Eine defekte Brennkammer kann eine CO-Vergiftung (tödlich) verursachen.

Es gibt im T4 Forum einen guten Artikel zur Aufbereitung der Brennkammer.

https://www.t4-wiki.de/wiki/Luftstandheizung_D3L/B3L

Die folgenden Fotos sind eine Ergänzung dazu.


Hier eine Übersicht der Bauteile, die sich außerhalb des Busses überarbeiten lassen.
Auf dem Foto sind zwei Dichtungen zu sehen - gebraucht wird nur eine.


EN

The following parts were renewed:

Heat exchanger (combustion chamber) 25.1822.06.0000  
Gasket between combustion chamber and blower 25.1822.01.0003
Glow plug Beru GHA408
Expanding rivets 4.0 - 4.2 mm in black (8 pieces) BstNr: 523935 Conrad Electonic
PVC insulating tape 30 mm Product no.: 1600543 Conrad Electonic
M6 threaded buffers (4 pieces) Product No.: 546370 Conrad Electonic
The original M6 threaded buffers from VW have the number 321 201 219 VBO and are a few mm shorter.

All in all it was about 550,00 € of parts
 

DE


Folgende Teile wurden erneuert:

Wärmetauscher (Brennkammer) 25.1822.06.0000  
Dichtung zwischen Brennkammer und Gebläse 25.1822.01.0003
Glühkerze Beru GHA408
Spreitznieten 4.0 - 4.2 mm in schwarz (8 Stück) BstNr: 523935 Conrad Electonic
PVC Isolierband 30 mm BstNr: 1600543 Conrad Electonic
M6 Gewindepuffer (4 Stück)  BstNr: 546370 Conrad Electonic
Die originalen M6 Gewindepuffer von VW haben die Nummer 321 201 219 VBO und sind ein paar mm kürzer.

Alles in allem waren es ca. 550,00 € an Teilen


New heat exchanger.
Neuer Wärmetauscher.





New gasket between blower and heat exchanger.
Neue Dichtung zwischen Gebläse und Wärmetauscher.











Insertion of the sensors.
Einsetzen der Sensoren.





Installation of the heat conducting plates. An M6 snap ring helps here if the clamps were destroyed during removal.


Installation der Wärmeleitbleche. Hier hilft ein M6 Sprengring wenn die Klammern beim Ausbau zerstört wurden.






If the rivets are broken during disassembly, you can get new ones for a few cents at Conrad.

Falls die Spreitznieten beim Zerlegen zerbrochen sind gibt es bei Conrad für ein paar Cent neue.







The cap is sealed with wide PVC insulating tape.


Die Kappe wird mit breitem PVC-Isolierband abgedichtet.





The old glow plug (no photo available) still looked good - but if the system is already on this is replaced. Tightening torque: 20 Nm (source T4 Forum - not confirmed).


Die alte Glühkerze (kein Foto vorhanden) sah noch gut aus - aber wenn das Sytem schon auf ist wird diese ersetzt. Anzugsmoment: 20 Nm (Quelle T4 Forum - nicht bestätigt).






Insert the set screws and the gasket.


Einsetzen der Gewindestifte und der Dichtung.






The rusty old bracket was blasted and fitted with new M6 threaded buffers. One had crumbled during removal. After 20 years, this is already ok. The threaded buffers from Conrad are a little higher and the threads at the top are too long. The threads must be cut before installation.

Der rostige alter Halter wurde gestrahlt und mit neuen M6 Gewindepuffern versehen. Einer war beim Ausbau zerbröselt. Nach 20 Jahren ist das schon ok. Die Gewindepuffer von Conrad sind etwas höher und die Gewinde oben sind zu lang. Die Gewinde müssen vor dem Einbau abgeschnitten werden.






Installation of the unit with self-locking M6 (yellow galvanized for a nice original look).

Einbau der Einheit mit selbstsichernden M6 (gelb verzinkt für eine schöne Originaloptik)




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